Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1485182   Interculturalitat i alumnat nouvingut
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   2/11/2023 - 30/11/2023 (40 hores) de 1:00h a 23:59h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   46SD Interculturalitat i alumnat nouvingut
  
Inscripció   01/09/2023 - 02/11/2023
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   Què en saps de la interculturalitat? Tens eines, recursos i estratègies per acompanyar l’alumnat nouvingut?

L’objectiu principal d’aquest curs és orientar al personal docent de les diferents etapes educatives per tal d’oferir eines per abordar la diversitat cultural a Catalunya. També, es dóna a conèixer el protocol d’acollida a partir de la visió dels mateixos agents implicats: l’alumnat, l’equip docent i les famílies. D’aquesta manera, s’aprofundeix en el concepte d’educació intercultural amb la finalitat de comprendre les diferències culturals dins l’aula. A partir de vídeos, llibres, contes i jocs es treballa la diversitat cultural a l’aula tenint en compte les diferències cognitives segons les etapes educatives.

D’aquesta manera, es proporcionen estratègies i recursos per atendre i acompanyar l’alumnat a les aules. Tot fomentant l’aprenentatge de la llengua vehicular per tal de potenciar la immersió lingüística a l’aula.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa.
La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   - Orientar al personal docent per dur una intervenció didàctica tenint en compte la diversitat lingüística de l’alumnat.
- Aprofundir en el concepte de l’educació intercultural.
- Comprendre i valorar la diversitat cultural, religiosa i lingüística de l’aula per poder donar resposta respectuosa a tot l’alumnat del centre educatiu.
- Donar a conèixer el protocol d’acollida de l’alumnat nouvingut per fer una incorporació progressiva al currículum de l’alumnat per potenciar la seva inclusió i el seu èxit educatiu.
- Proporcionar estratègies i recursos per a mestres de l’aula d’acollida i altres mestres del centre educatiu.
- Conèixer l’elaboració del pla individual de l’alumnat nouvingut en les diverses àrees i matèries curriculars.
- Fomentar l’ús de la llengua vehicular a l’aula aplicant aspectes de la immersió lingüística.
  
Continguts   Mòdul 1. Educació intercultural i educació en la diversitat
Treballa el concepte de l’educació intercultural, així com les diferències entre interculturalitat i multiculturalitat, concretament, a Catalunya. A més, es fa menció a les principals religions que es troben a l’aula per potenciar la diversitat cultural i religiosa com a element cohesionador.
1. Educació intercultural
2. Religions a l’aula
3. Proposta per reflexionar la interculturalitat
Mòdul 2. Acolliment a l’alumnat nouvingut
Permet descobrir quins són els agents implicats en el procés d’acolliment de l’alumnat nouvingut, fent referència a l’equip docent, a les famílies i el mateix alumnat. Finalment, es parla de les aules d’acollida i quin paper juguen en aquest context.
1. Agents implicats
2. Aules d’acollida
3. Proposta per potenciar l’empatia de l’alumnat dins l’aula: com ens sentim? Respectem i escoltem els companys i companyes
Mòdul 3. La immersió lingüística: orientacions didàctiques
Assenta les bases en l’educació inclusiva per tal d’explicar quines són les orientacions i adaptacions curriculars que és convenient tenir en compte. Per fer-ho, es considera necessari explicar què és el pluralisme dins l’aula per tal de comprendre la importància de la immersió.
1. Educació inclusiva
2. Orientacions i adaptacions curriculars
3. Plurilingüisme l’aula
Mòdul 4. Estratègies i recursos per docents
Permet aportar la vessant més pràctica de l’acció formativa a partir d’estratègies i recursos per a cada una de les etapes educatives, així com fer referència a les característiques del perfil docent en aquest àmbit.
1. Rol del personal docent
2. Oferim recursos i estratègies per les diferents etapes educatives
  
Formador/a   Mireia Girón Argenté
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa. En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.
Les activitats d’avaluació de cada mòdul són les següents:
MÒDUL 1
Activitat 1. Fòrum 1: APRENDRE A CONVIURE! COMPARTIR, REFLEXIONAR, RAONAR, DEFINIR. Aproximació del concepte Interculturalitat a partir de la visualització del vídeo: “Interculturalitat. Aprendre a conviure”.
Activitat 2. Parlem de convivència intercultural a les aules (fòrum) COMPARTIR, ARGUMENTAR, DEBATRE. Compartir opinions a partir del vídeo proposat: La convivencia intercultural en las aulas, de l’organització no governamental internacional Save the Children.
Activitat 3. Prejudicis (fòrum) REFLEXIONAR, QÜESTIONAR I RAONAR. Consolidar els aprenentatges teòrics a partir de casos propers a l’alumnat, com poden ser programes, series, publicitat, entre d’altres amb la finalitat de trencar mites envers la interculturalitat.
MÒDUL 2
Activitat 1. Empatitzem amb l’alumnat nouvingut. I si fossis tu? (fòrum) REFLEXIONAR, EMPATITZAR I CONSCIENCIAR. Té com a finalitat que els docents siguin capaços de correlacionar allò que han après al mòdul a partir dels vídeos proposats o de casos reals que hagin viscut al centre educatiu on treballen.
Activitat 2. Cas pràctic: dissenyem un cartell d'actuació (tasca) CONSOLIDAR, DISSENYAR, CONÈIXER, SINTETITZAR I ANALITZAR. Consolidar els aprenentatges en relació amb el protocol d’actuació de l’alumnat nouvingut.
Activitat 3. Compartim recursos (fòrum) CONÈIXER I COMPARTIR. Donar a conèixer diversos recursos als docents.
MÒDUL 3
Activitat 1. Representem l’escola inclusiva (fòrum) COMPARTIR, REFLEXIONAR I RAONAR. Aquesta activitat permet posar en comú imatges del que representa l’escola inclusiva per l’alumnat amb l’objectiu d’exemplificar de forma visual els conceptes teòrics del mòdul.
Activitat 2. Adaptació d’un text breu (tasca) ADAPTAR, DESCRIURE I SINTETITZAR. Identificar les idees principals, reescriure amb frases més curtes i senzilles, destacar les paraules més rellevants en negreta, incorporar subtítols i afegir imatges aclaridores.
Activitat 3. Compartim la promoció de l’ús del català (fòrum) COMPARTIR I CONÈIXER. Donar a conèixer entitats, programes, etc, amb la finalitat de promoure l’ús del català i facilitar l’aprenentatge de la llengua.
MÒDUL 4
Activitat 1. Fomentem la interculturalitat dins de l’escola (tasca) FOMENTAR, EMPATITZAR I COMPARTIR. Proposar una estratègia o recurs per fomentar l’acollida de l’alumnat nouvingut.
Activitat 2. Comparteix l’activitat (fòrum) COMPARTIR. Posar en comú les estratègies i recursos suggerits en l’anterior activitat per tal que els participants tinguin un ampli ventall de recursos per poder posar en pràctica en els seus centres educatius.
Activitat 3. Què hem après? (fòrum) REFLEXIONAR, COMPARTIR, ANALITZAR, RAONAR. Destacar i resumir els conceptes que els participants consideren més importants, així com compartir per últim cop reflexions i opinions vers la seva pràctica.
Activitat 4. Com actuaries? (tasca) REFLEXIONAR, EMPATITZAR. Reflexionar sobre com se senten l’alumnat que es queda sol o que és «diferent» i quina és la nostra actitud al respecte.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 28/06/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).